اندیمشک

اندیمشک

وبلا گ شهر من اندیمشک
اندیمشک

اندیمشک

وبلا گ شهر من اندیمشک

اندیمشک

اَندیمِشک نام یک شهر و همچنین یک شهرستان در استان خوزستان ایران است. اندیمشک دارای معدن شن، سنگ و گچ در ایستگاه شهبازان است. 

راه‌آهن آن گلوگاه راه‌آهن تهران اهواز است و راه‌آهن آن خود، ناحیه مستقلی است. در تابستان گرمای هوای اندیمشک تا حدود ۵۲ درجه سانتی‌گراد نیز رسیده‌است. فصل سرد آن پرباران است. اندیمشک در مسیر جاده ترانزیت کشوری قرار دارد. 

تاریخچه

اندیمشک که دگرگون شده «هندی مشک» است که در کنار خرابه‌های شهر قدیم «لور» و «اری ترین» ساخته شده است. لور شهری آباد بوده که مورخین نیز از آن نام برده اند، اما از قرون و سطی به بعد از آبادی آن کاسته شده و پس از آن رو به ویرانی نهاده است. در روزگار فتح‌علی‌شاه قاجار شخصی به نام حاج صالح خان مکری(حکمران شوشتر و دزفول) در کنار ویرانه‌های باستانی شهر لور دژی ساخت و آنرا قلعه «صالح آباد» نامید، تا این که در اواخر دوره قاجاریه روستای صالح آباد در 2 کیلومتری این دژ بوسیله این روستاییان ساخته شد که شامل سیاه چادرها و کپرهای این ایل و برخی از مهاجران لر سگوند (سکوند) بود. اما دیری نگذشت که راه آهن سراسری جنوب افتتاح شد و سیاه چادرها و کپرها از میان رفته و صالح آباد، اندیمشک نامیده شد. در این دوران بود که اندیمشک راه گسترش و پیشرفت را پیمود. شهر اندیمشک شهری توریستی[نیازمند منبع] و از نظر موقعیت راه‌های شوسه، اصلی و مرکزی مهم می‌باشد، زیرا تنها شهری است که استان خوزستان، لرستان و کرمانشاهان را به هم ارتباط می‌دهد. در سمت شمال شرقی شهر، دشتی بایر است که از قدیم مردم به آن لور گفته اند و همان سرزمین عیلامِ تاریخی می‌باشد[نیازمند منبع].

معادن سنگ آهک و دولومیت چناره در شمال شهرستان اندیمشک در مجاورت روستای بیدرویه قرار دارد. تخمین زده می‌شود که این ذخایر که در حال حاضر بهره برداری می‌شوند است در حدود ۱۰۰ سال قابل بهره برداری باشد. این شهرستان دارای چند بخش و شهر است. گستردگی این شهر به حدی است که می‌توان آن را از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان نامید.این شهرستان در جلگه واقع شده و آب وهوای آن گرم و خشک است. آب آشامیدنی شهر اندیمشک از روخانه دز تامین میشود که در نمونه آب شناسی در ایران کم نظیر و بی‌مانند شناخته شده و بهترین نوع آب طبیعی و زلال در این سامان وجود دارد[نیازمند منبع]. شهرستان اندیمشک از نظر موقعیت راه‌های شوسه، اصلی و مرکزی دارای اهمیت بوده و سد عظیم کرخه در این شهرستان قرار دارند کهسد کرخه در ۲۵ کیلومتری غرب شهر اندیمشک قرار دارد. این شهرستان با داشتن مراتع بسیار در اطراف خود و وجود رودخانه بزرگ کرخه در فاصله ۵ کیلومتری از استعداد بسیاری برای صنعت و کشاورزی و دامپروری برخوردار است.  

نام رسمی:اندیمشک
کشور:ایران Flag of Iran.svg
استان:خوزستان
شهرستان:اندیمشک
بخش:مرکزی
نام‌های قدیمی:صالح‌آباد، اندیمشگ
مردم
جمعیت:۱۷۹٬۷۹۷
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا:۱۳۶ متر
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد